Пошук по цьому блозі

Контроль досягнень учнів початкової школи

Готуємося до ДПА

Математика

1    1.  Дві друкарні за за 4 дні надрукували 1488 книжок. Скільки книжок надрукує 1 друкарня за 6 днів?


2.       Із двох міст відстань між якими 585 км одночасно вирушили назустріч один одному два потяги. Перший потяг рухався зі швидкістю 68 км / год. Знайди швидкість другого потяга, якщо вони зустрілися через 5 годин.


3.       За два дні три кравчині пошили 42 сарафани. Скільки сарафанів пошиють п'ять кравчинь за один день, якщо працюватимуть однаково?


4.       На скільки сантиметрів площа прямокутника зі сторонами 6 см і 4 см менша, ніж площа квадрата зі стороною 8 см?


5.       У скільки разів площа прямокутника зі сторонами 12 см і 2 см менша, ніж площа квадрата зі стороною 12 см?


6.       За 2 год гепард пробіг 240 км. Антилопа за 3 год пробігла 240 км. Чия швидкість більша і на скільки?


7.       За 4 год лев пробіг 320 км. Лисиця за 3 год пробігла 15 км. Чия швидкість більша і на скільки?


8.       Із двох міст відстань між якими 351 км одночасно вирушили назустріч один одному два потяги. Перший потяг рухався зі швидкістю 52 км / год. Знайди швидкість другого потяга, якщо вони зустрілися через 3 годин.


Українська мова

1. Постав подані іменники та прикметники у форму множини.
Рушник - ....., літопис - ...,     верба -...,    українець - ...,  віночок - ...,                 бандурист - ...,  кобзар - ....,  фортеця -...,  отаман - ...,   хата- ..., козак -...,            земля -...., лісовий  -....., остання - ...., вечірнє - ......, яскрава - ...., сірий - ...., легенька - ...., могутня - ...., зоряне - ....., стрункий - ....., багряне - .... .
2.  Добери антоніми до поданих слів.
Багато -.....,   близько – ...,весело –...., високо –...., вузько  ..., далеко –..., 
дешево ..., добре –..., смачно  ...., сонячно – ....., тепло – ...,  швидко –...,  цікаво – ...., правильно  –..., добре –..., голосно –..., важко –...,      сьогодні –..., взимку –...,  увечері –..., вночі –..., завжди –...., зараз –... . 

3. Пясни значення фразеологізмів.

Пекти раків – 
Знати  як своїх п’ять пальців - 
 Стояти    горою - 
Стояти    над душею - 
 Не покладати рук –
Замилювати очі – 
Тримати язика за зубами - 
 Сісти на голову – 
Уставляти палиці в колеса – .

Замазати рота – 
4. Склади речення з поданих слів у рядку. Підкресли головні члени речення.

Людина починається                                   а поділене горе вдвічі менше.
Семеро воює                                                   з будь-якої біди виручить.
Поділена радість подвійна,                       той і сам має.
Чуйне серце                                                    а один горює.
Хто людям добра бажає                              з добра.

Розумні канікули

Увага! Завдання виконуються на вибір!
Українська мова
       1.Виписати іменники, вжиті в однині і множині. Поставте їх у родовому відмінку. Перевірити правопис за орфографічним словником.
       Кожен край має свій звичай. Яка земля, такі й звичаї. Не той друг, що лащиться, а той, що печалиться. Буває, що й друзі ворогують. Ремесло статок принесло. Не такі статки, як недостатки. Серце дитини – город, що посієш, те й виросте. Господиня: три городи, одна диня. Який подарунок, така й подяка. Подарунки зрушують скелі. Віслюка з волом у ярмо не запрягають. Око бачить далеко, а розум – ще далі. Не витріщиш очі – витріщиш калитку. Уміє впіймати вовка за вухо. Опустив вуха, як лопух на дощ. Яблуко від яблуні далеко не падає. Яблуню на те й садять, щоб яблука їсти.
2.     Виписати іменники, вжиті в однині і множині. Поставити їх у давальному відмінку.
        Рука руку миє, нога ногу підпирає. У нього руки на всі штуки. Бачить око, а зуб не візьме. Вміє зуби заговорить! Їдеш на день – бери хліба на три дні. Вийшли женці в поле жати, та забули серпи взяти. Орел не ловить мух. Куди орли літають, туди сороку не пускають. Хлопець і тепер карбованця варт, а як йому боки намнуть, то й два дадуть. Сьорбайте, хлопці, юшку, а риба на споді .
       3.Виписати іменники, вжиті в однині і множині. Поставити їх у знахідному відмінку.
       Одна бджола багато меду не носить. Живуть, як бджоли у вулику. Сорока на хвості принесла. Дружні сороки орла заклюють. Брат мій, а хліб свій їж. Хоч ми брати, а наші кишені не сестри. Видно птаха по польоту. Поле, що належить усім, засіяне для птахів. Діло без кінця, як кобила без хвоста. Діла минулих днів. Прип'явсь, як реп'ях до кожуха. Не ласка - реп'яхи за пазуху класти. Слово не стріла, а глибше ранить. Хто береже слова, збереже й голову .
       4.Виписати іменники, вжиті в однині і множині. Поставити їх у орудному відмінку.
       В один чобіт не взуваємо дві ноги. Чоботи скриплять, а горшки без сала киплять. Гість – невільник: де посадять, там і сидить. Гарні гості, та не в пору. Кінь на чотирьох, та й то спотикається. Не питай, де були коні, аби дома ночували. Пиріг животові не зашкодить. Біда, як пироги швець починає пекти. Це мухи коня з'їли, а вовк лиш помагав. Хоч вовки кобилу з'їли, та голубці цілі. Почне про воли, а кінчає про голуби. Біля своєї нори і миша смілива. У хаті скнари і миші не водяться. Добра дитина: коли спить та не плаче. Добрі діти – батькам вінець, а злі – батькам кінець. Наша пісня гарна, нова, починаєм її знову. Добре пісні співати, пообідавши.
        5.Виписати іменники, вжиті в однині і множині. Поставити їх у місцевому відмінку, використавши паралельні закінчення.
       ЗРАЗОК: Н. Дуб, дуби; М. На дубі, на дубові, на дубах. Н. Край, краї; М. У краю, у краї, у краєві, у краях.
      З'ївши калач, знову берися до хліба. Хочеш їсти калачі - не сиди на печі. Плаває, як вареник у маслі. Навчить біда вареники їсти. Полоханий заєць пенька боїться. Риба та зайці приведуть у старці. Уперся, як пень наїхав. 
       6. Виписати іменники, які вживаються тільки в однині. Дібрати до них синонім, користуючись словником.
       Бува лихо, що плаче, а бува, що скаче. На любов і смак товариш не всяк. Народові вітчизна дарує сонце. Щастя біжить, а нещастя летить. Із вогню та в полум'я. За море по зілля пішов. Здобудеш освіту – побачиш більше світу. Краса, як травнева роса. Мир будує, а війна руйнує. Хист на базарі не продається. Біль мовчанки не знає. Дороге намисто на землі не лежатиме. Горе не кинеш у море. Попав пальцем у небо. Заздрість здоров'я з'їсть .
       7. Виписати іменники, які вживаються тільки в множині. Дібрати до них синоніми, користуючись словником.
       Від троянди пахощі, від людини – людяність. Не ясла до коней ходять, а коні – до ясел. Так до діла, як свиня штани наділа. Дивиться, як собака на висівки. Голод – не тітка, найми – не свій брат. Ні в тин, ні в ворота. Перейшов на ліки – пропав навіки. Ходила три дні, та виходила злидні .
       8. Виписати іменники, які вживаються тільки в множині. Поставити їх в алфавітному порядку.
       В ліс дрова не возять. Кроїти не вміє, а ножиць із рук не випускає. Ліпше розум, як готові гроші. Ось де шапка, он де двері. Дві шаблі в одні піхви не влізуть. І золоті вудила коневі не милі. Минулися котові м'ясниці. Пані на всі сани, тільки хвіст волочиться. Товкни в стіл – ножиці обізвуться .
       Вправи на визначення роду іменників.
1.     Виписати іменники за родами. Поставити в початковій формі.
       Казна-що і збоку бантик. Не варт і печеної цибулі. Ото й горе, що риба в морі. Чи не діло учинив, що на свиню хомут надів. Заспівав, як порося у тину. Ой, ґвалт! Не дам раду кошеняті. Сказав, як сокирою одрубав. Якби хліб та одежа, їв би козак лежа .
       2.Виписати усі іменники за родами. Поставити у початковій формі. Іменники чоловічого роду записати у множині.
       На зло мамці хай ніс відмерзне. Ховається, як кіт із салом. Як з собачого хвоста сито. Посидь, сусідко, ще трохи видко .
       3.Виписати усі іменники за родами. Поставити у початковій формі. Усі іменники подати у давальному відмінку.
       В одне вухо влізе, а в друге – вилізе. Збреше й оком не моргне. Приший кобилі хвіст. Шия з намистом, а голова із свистом. Хто мусить, той і камінь укусить. Гребе, як кінь копитом. Хліб – батько, вода – мати. Впав в біду, як курка в борщ. Літом і баба на піч сердита. Осінь збирає, а весна з'їдає .
       4. Виписати іменники чоловічого роду в однині.
       Дядько не батько, а тітка не мати. Швець без чобіт, а тесля без воріт. Тільки нероба не помиляється. Краще багатий слуга, ніж бідний хазяїн. Наївся, як кіт качалки. Співатиме на вітер півень чи ні, а день буде. Гнів робить людину недоброю.  Став, як окунь проти води. Сильний ведмідь, а дуги не зігне. На язиці – медок, а в думці – льодок. Хоч куліш – та виделками. Взимку сонце крізь плач сміється. Ластівка день починає, соловей кінчає. Є мед, та немає діжки. За свій труд попав у хомут. Голодному і хрущ м'ясо. Влітку один тиждень рік годує. Вижене голод на холод. Золото відчиняє двері в рай! Кожен стіжок має свій вершок. Покірну голову меч не січе. Не вродив мак – перебудемо й так .
       5. Виписати іменники жіночого роду.
       Літом і баба на піч сердита. Осінь збирає, а весна з'їдає. Праця чоловіка годує, а лінь марнує. У подорож без друзів не вирушай. Величається, мов свиня у барлозі. Одна мати – добра порада. З кривого дерева крива тінь. Честь ціни не знає, щасливий той, хто її має. Кров – не водиця, проливати не годиться. Правда, як олія, скрізь наверх спливає. Дешева рибка – погана юшка. Аби шия, а хомут знайдеться. Хвальба сорочки не дасть. Тиха погода, хоч мак сій. Заробив на сіль для оселедця. Одна бджола мало меду наносить. Братерська любов міцніша за кам'яну стіну. Яка робота, така й плата. Щоб зробити хорошу річ, треба не поспати день і ніч. Воскова вдача – як до тепла, так і тане. Де верба, там і вода. Хто по морю плавав, тому калюжа не страшна. Добра господиня, коли повна скриня. Зима спитає, де влітку був. І сила перед розумом никне. Густенька каша, та не наша. Не одежа красить людину, а добрі діла. Праця – скарбниця. Життя, як стерня, не пройдеш, ноги не вколовши. Сову видно по польоту. Суха ложка рот дере. Гора мишу вродила. З переляку душа в п'ятки втекла. Журба сорочки не дасть.
       6. Виписати іменники середнього роду.
       Пройти крізь решето і сито. Чистий, як скло. Не буде пуття, коли розпущене дитя. Загляне сонце і в наше віконце. За наше жито нас і побито. Горе не кинеш у море. Байдуже хліб, аби порося. Добре ім'я – найкраще багатство. Було б здоров'я – все інше наживем. Вовк і ягня разом не ходять. Кожна пташка своє гніздо любить. У школі печеться щастя. Сліпе щеня і те до матері лізе. Пишається, як кошеня в попелі. Пройти крізь решето і сито. Чистий мов скло. Коза вискочить на стіл, козеня на хату.  Кожна пташка любить своє гніздо. За гроші купиш і пташине молоко. Голодне око не засне глибоко. Чорноброва, як руде теля .
         7. Виписати іменники, поставити їх в початковій формі.
       Через день – та й неділя, через хату – та й весілля. Сказав, як гвіздка забив. Учений шпак говорить всяк. Вертиться, як в'юн в ополонці. За смак не обіцяю, але гаряче буде. Серце з перцем, душа з часником. Щебече, як соловейко, а кусає, як гадюка .
      
       Вправи на відмінювання іменників.
       Визначити відмінок поданих у кожному прислів'ї іменників. Записати їх за порядком відмінків.
Наприклад:
Кінь
 Аби узда, а кінь буде.                                   Н.
З доброго коня не шкода і впасти.               Р.
Дарованому коневі в зуби не заглядають.   Д.
Гладь коня вівсом , а не батогом.                 З.
Бува на коні і під конем.                                О.
На глиняному коневі в річку не в'їдеш.       М.
Батько
При батькові і матері сонце яскравіше світить.
Тямущий син – опора батьків.
Батько хай іде орать – його коні знають, а я піду гулять – мене гості чекають.
 Хвались не батьком, а своїми ділами.
Тільки батька й матері  не купиш за гроші.
Чи раз батька зобидив, чи сім – однаково.
День
 При кожному дні турботи чималі.
На новий рік прибавилося дня на заячий скік.
За минулим днем не жалкуй.
Дню кінець – і турботам вінець.
Гарний день видно з ранку, добрий рік – з весни.
День хвалять після заходу сонця.
 Друг
З вибором друга не поспішай, а коли вибрав не втрачай.
Біля вірного друга серцем відпочиваєш.
Давній друг ворогом не стане.
Бути добрим другом – бути доброю людиною.
Вірному другові довіряй.
Хто знайшов вірного друга – той знайшов скарб.
Народ
У народі приказки родяться.
Багатий народ – міцна держава.
Горе народові, у якого поганий володар.
Яким шляхом пішов, з таким народом стрівся.
Будь не тільки сином свого батька, а сином свого народу.
Хто за народ бореться, тому сили додається.
Вітчизна
Треба сумлінно працювати, щоб Вітчизною пишатися.
Соловей троянду любить, а людина - Вітчизну.
Україно, Вітчизно моя, я твій вірний син.
Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
Хоч в постолах, та в рідній Вітчизні.
Добре робити – Вітчизні служити.
Грамота
Розумієшся на грамоті, як вовк на зірках.
Навчиш грамоти і селянського сина.
Грамоти учиться - завжди знадобиться.
З грамотою дружити – розум гострити.
Хто грамоту знає, далеко сягає.
Грамота світ відкриває.
Дитина
Радій, дитино, поки твоя година.
Батьки пізнають себе у своїй дитині.
Добрій дитині завжди більше ласки перепадає.
 Дитина за батьками, як деревце за деревами.
Не знаєш добра з поганою дитиною.
Дитину бережи, а старого шануй.
Серце дитини – город: що посієш, те й виросте.
Книга
Щоднини годину книзі віддаю.
Де розумом не дійду – в книзі знайду.
Книга вчить, як на світі жить.
З розумом жить, треба з книгою дружить.
Не закривай книги, яка вчить розуму.
Книгу цінують не по обкладинці, а людину – не по краватці.
Людина
Людина пізнається в праці.
Не досить людині самої вроди, потрібна ще й вдача.
Щастя викликає в людині доброту і щирість.
Щоб взнати людину, треба з нею пуд солі з'їсти.
Перед людиною в гарній одежі відчиняються всі двері.
У кожної людини своє обличчя.
Діло
Між словом і ділом гори і ущелини.
 Справив діло – гуляй сміло.
Без діла слабіє сила.
 У доброму добре й п'ятдесят відсотків.
Діло майстра величає.
Добра справа – утіха, коли ділу не поміха.
Життя
Усе в житті сприймай спокійно: не радіючи і не сумуючи.
Новому життю – нову дорогу.
Життя собаче, зате слава козача.
Сумлінно працюй і дорожи життям.
Зайде сонце – і з ним відійде частка мого життя.
Про життя дбай і добра набувай.
Навчання
Хоч і зубожів, та навчання не лишив.
Не шкодуй часу на навчання.
У навчанні міцніє розум.
Навчання збагачує розум, а лінощі обкрадають.
Учений знає ціну навчанню.
Водою освіжають тіло, навчанням бадьорять розум.
Тіло
Добрий апетит – здорове тіло.
Як на душі, так і на тілі.
Всякому своя сорочка ближче до тіла.
Туман у мороз – усе тіло судомою зводить.
Душа з тілом мають бути в злагоді.
Тілу чистота, голові – розум.
Щастя
У злагоді живемо – своє щастя куємо.
Відкривай двері щастю, коли прийшло, і пильнуй.
Сварливий щастя не знає, терплячий горя не відає.
Щастя на дорозі не валяється.
Вчення в щасті украшає, а в нещасті утішає.
З щастям приходить радість.

Математика 


1.Одне яйце вариться 4 хвилини. Скільки хвилин вариться 5 яєць?
2. На руках 10 пальців. Скільки пальців на 10 руках? 
3. Лікар дав хворій дівчинці 3 пігулки та наказав приймати їх через кожні півгодини. Вона суворо виконала вказівку лікаря. На скільки часу вистачило прописаних лікарем пігулок?
4. Зі шматка дроту зігнули квадрат зі стороною 6 см. Потім розігнули дріт, та зігнули з нього трикутник з рівними сторонами. Яка довжина сторони трикутника? 
5. Миколка, Василь та Борис грали в шашки. Кожен з них зіграв лише 2 партії. Скільки всього партій було зіграно? 
6. Скільки двозначних чисел можна скласти з цифр 1,2,3 за умови, що цифри в запису числа повторюватися не будуть? Перерахуй всі ці числа. 
7. Було 9 аркушів паперу. Деякі з них розрізали на три частини. Всього стало 15 аркушів. Скільки аркушів паперу розрізали? 
8. У п'ятиповерховому будинку Віра живе вище Петрика, але нижче Слави, а Микола живе нижче Петрика. На якому поверсі живе Віра, якщо Микола живе на другому поверсі?
9. Нільс летів у зграї на спині гусака Мартіна. Він звернув увагу, що побудова зграї нагадує трикутник: попереду ватажок, потім 2 гуски, в третьому рядку 3 гусака і т.д. Зграя зупинилася на ночівлю на крижині. Нільс побачив, що розташування гусей на цей раз, нагадує квадрат, що складається з рядків, в кожному рядку однакова кількість гусей, причому число гусей в кожному ряду дорівнює числу рядів. Гусей у зграї менше 50. Скільки гусей у зграї? 
10.Сидячи біля вікна вагону потяга хлопчик став рахувати телеграфні стовпи. Він нарахував 10 стовпів. Яку відстань пройшов за цей час потяг, якщо відстань між стовпами 50 м? 
11. Один годинник відстає на 25 хвилин, показуючи 1 год 50 хв. Який час показують інші годинники, якщо вони забігають на 15 хв? 
12.Чому рівні сторони прямокутника, площа якого дорівнює 12 см, а периметр дорівнює 26 см? 
13. Скільки вийде, якщо скласти найбільше непарне двозначне число і найменше тризначне число парне? 
14. У кожному ланцюжку чисел знайди закономірність і встав пропущені числа:
1) 3, 6, __, 12, 15, 18. 
2) 1, 8, 11, 18, ___, 28, 31. 
3) 2, 2, 4, 4, ___, 6, 8, 8. 
4) 24, 21, ___, 15, 12. 
5) 65, 60, 55, ____, 45, 40, 35. 
15. Напишіть найменше чотиризначне число, у якого всі цифри різні. 
16. Три подружки - Віра, Оля і Таня пішли в ліс по ягоди. Для збору ягід у них були кошик, козубок і відерце. Відомо, що Оля була не з кошиком і не з козубком, Віра - не з козубком. Що з собою взяла кожна дівчинка для збору ягід? Віра - ______________, Таня - ______________, Оля - _______________.
17. Мотоцикліст за три дні проїхав 980 км. За перші два дні він проїхав 725 км, при цьому він на другий день проїхав на 123 км більше, ніж на третій день. Скільки кілометрів він проїхав кожного з цих трьох днів?
I день _______, II день _______, III день ________.
18. Напишіть цифрами число, що складається з 22 мільйонів 22 тисяч 22 сотень і 22 одиниць. 



Готуємося до контрольної роботи з математики.



У скільки разів 2м більший, ніж 2дм?

а) 100
 б) 10 
 в) 1 000 


Заповни пропуски так, щоб рівності були правильними.


89 460м = … км … м

7 090м = … км … м

5 009м = … км … м

168 666м = … км … м

25м = ... мм

20м 8дм = ... см

4 875см = ... м ... см

20 000г = … кг

9 ц 15кг = … кг

12 кг 060г = … г

38 000кг = … ц

20 000 г =

3хв 12с = … с

300с = … хв

180 хв = … год



Задача. На овочеву базу привезли 23 440 кг овочів. Капусти було 9840 кг, моркви — на 2850 кг менше, інше — картопля. Скільки кілограмів картоплі привезли на овочеву базу? 

 Розв’яжи приклади. 

503 184 – 195 753                         

90 733 – 2704 – 943 

483 227 – 53 707                           

650 237 – (47 841 + 5753) 

Із чисел 30; 24; 20; 16 випиши ті значення букви k, при яких нерівність 36 – k < 12 істинна. 


Познач нерівності між якими можна поставити знак ">".

10 дм - 6 см ... 4 дм

2 кг - 1800 г ... 200 г

10 т - 3 ц ... 9 т 9 ц









Увага! Завдання для підготовки до контрольної роботи з природознавства.

Тема "Горизонт. Орієнтування на місцевості. План і карта. Масштаб"

1. План місцевості ― це:
А
модель Землі
Б зображення виду зверху невеликих ділянок земної поверхні за допомогою умовних позначень
В зменшене у багато разів зображення на площині
всієї поверхні Землі або її частини
2. Чим позначаються на карті гори, рівнини, ріки, моря?
А
кольорами
Б умовними знаками
В малюнками
3. Масштаб використовують, якщо потрібно:
А
намалювати місцевість
Б визначити сторони горизонту
В накреслити план місцевості
4. Визнач серед поданих найменший масштаб.
А
1см – 30 м
Б 1 см – 300 м
В 1 см – 300 км
5. Напиши основні та проміжні сторони горизонту.

6. Географічна карта ― це:
А
модель Землі
Б зображення виду зверху невеликих ділянок земної поверхні за допомогою умовних позначень
В зменшене у багато разів зображення на площині всієї поверхні Землі або її частини

7. Лінії на глобусі, які зєднують Північний і Південний полюси, і проведені згори вниз, називаються:
А
екватором
Б паралелями
В меридіанами
8. Чим позначають на карті міста, корисні копалини, столиці держав?
А
малюнками
Б умовними знаками
В кольорами
9. Визнач серед поданих найбільший масштаб.
А
1см – 100
Б 1 см – 100 км
В 1 см – 10 м

10. Поміркуй. Запиши своє міркування.
На екскурсію до парку учні йшли спочатку на північ, потім ― на схід, а далі ― на північний схід. У якому напрямку учні повертатимуться назад?
11. Поміркуй. Запиши своє міркування.
На екскурсію до парку учні йшли спочатку на південь, потім ― на захід, а далі ― на південний захід. У якому напр
ямку учні повертатимуться назад?
12 . Підкресли назви місцевостей, на яких добре видно лінію горизонту.
Море, гори, поле, місто, ліс, луки.
13. Якщо опівдні стати спиною до Сонця, то ліворуч буде:
  а) схід;                     б) захід;                       в) північ
15. З допомогою якого приладу визначають сторони горизонту?
а)Намагніченої стрілки;     б)компаса;     в) гномона.
16.  На яких схилах горбів сніг розтає швидше?
а)         На північних;                      в) на південних;
б)        на північно-східних;           г) на північно-західних.
17. Коли горизонт розширюється?
а) Якщо підніматися вгору;
б) якщо опускатися вниз;
в) якщо рухатися вперед.
18. Частина земної поверхні, яку ми можемо охопити оком, називається:  
  а) лінією горизонту;       б) горизонтом;          в) місцевістю.
19. Вибери основні сторони горизонту:
а) захід;          б) південний захід;    в) схід;      
г) північ;         ґ) північний захід;     д) південь.      
20. Якщо опівдні стати спиною до Сонця, то праворуч буде:
     а) південь;           б) схід;           в) захід.
21. За якими ознаками можна орієнтуватися на закритій місцевості?
а) Мох росте з північного боку;
б) мурашники побудовані з південного боку;
в) гриби ростуть із західного боку; 
г) у дерев крона густіша з південного боку.
22. Коли лінія горизонту віддаляється?
а) Якщо рухатися назад;    б) якщо закрити очі;       в) якщо рухатися вперед.
23. Зображення частини земної поверхні за допомогою умовних знаків називається:
а) планом предмета;          б) малюнком місцевості;     
в) планом місцевості.
24. Планом місцевості користуються люди таких професій:
а) геологи;             б) будівельники;             в) пекарі;        г) агрономи.
25. Як позначають предмети на плані місцевості?
а) малюнками;     б) схемами;    в) умовними знаками.
26. Учні пішли на екскурсію в ліс, який знаходиться на північ від їхньої школи. У якому напрямі вони повертатимуться до школи?
а) На схід;      б) на північ;             в) на захід;     г) на південь.
27. Який масштаб доцільно використати при складанні плану класу?
а) 1см – 5см;               б) 1см – 1км;    
в) 1см – 100см;           г) 1см – 1м.
28. За якими місцевими ознаками можна орієнтуватися на місцевості?
а) За мохами і лишайниками;    в) за напрямком вітру;
б) за кроною дерев;                    г) за лісовими ягодами чорниці, брусниці.
29. Що показує масштаб?
а) Довжину і ширину;
б) у скільки разів зменшено дійсні розміри предмета;
в) висоту предмета.
30. План складають для того, щоб:
а) побудувати школу;           в) намалювати картину;
б) прокласти залізницю;      г) посадити парк
31. Які предмети на плані матимуть вигляд прямокутника?
а)Парта;        б) книжка;           в) каструля;           г) щоденник.
 32. Що позначають умовними знаками на карті?
а)         Гори;                б) стежки;                       в) ріки;              г) міста.
33. Які види географічних карт тобі відомі?
а) Настінні; 
б) фізичні;      
в) контурні.
34. Яким кольором на карті позначають гори?
а) Зеленим;               в) блакитним;
б) коричневим;          г) жовтим.
35. Як називаються лінії на карті, які показують  напрями на схід і на захід?
а) Залізниці;              б) паралелі;       в) меридіани.
36. Що позначено на глобусі зеленим кольором?
а)         Водойми;         в) рівнини;      б)  горби;      г) яри..
37. Географічна карта — це:
а) збільшене зображення невеликої території;
б) зменшене зображення окремих частин земної поверхні або усієї Землі;
в) малюнок усієї Землі
38. Що позначають на карті блакитним кольором?
а) Гори;            
б) рівнини;   
в) водойми;  
г) низовини.



Під час підготовки до ДПА стануть у пригоди тести з читання та української мови

Готуємося до конкурсу знавців української мови

1.    Склади і запиши розповідь про улюблену телепередачу.

2.    Заміни вислови словами-синонімами. 
Ходити на голові –
Брати на буксир –
Ні пари з вуст –
Ні сіло ні впало –


3.    Відгадай загадку. Із словом відгадкою склади 2 речення так, щоб у першому воно було головним членом речення, а в другому – другорядним.
Всі мене люблять, всі мене чекають,
а хто подивиться, кожен скривиться.


4.    Які народні прикмети про зиму ви знаєте? Запиши їх (не менше 3). 


5.    Випиши рядок слів, у якому всі слова записано без помилок.
•    ззаду, зпереду, знадвору, найтонший;
•    прозьба, скрізь, подвір’я, мереживо;
•    горезонт, комп’ютер, ательє, мільйон;
•    підніжжя, напам’ять, до побачення, схил.



1. За поданим початком продовж каз-ку. Добери заголовок. 
Одного дня, гуляючи в лісі, білка Пустунка почула, як хтось її кличе: 
— Білочко, ріднесенька, допоможи. 
Кинулась Пустунка на голос, перестрибнула через кущ і своїм очам не повірила... 
2. Заміни словосполучення одним словом або словосполученням, близьким за значенням. 
Зачепити за живе - ...; ламати голову - ...; душа в душу — ...; ні живий, ні мертвий — .... 
3. Склади з кожної групи слів речення, ставлячи іменники жіночого роду в орудному відмінку. 
Українські, славляться, і, гостинність, господині, привітність. 
Щирість, з, гостей, і, доброта, віта-ють. 
Хлібом, їх, сіль, й, зустрічають, з. 
Радість, землю, і, гості, повага, з, зга-дують, українську. 
4. Склади і запиши речення зі словос-полученнями: 
за царя Гороха; передав куті меду; задерти носа. 
5. Доповни речення порівняннями: 
На траві блищать росинки, мов … 
Сонце ніжно голубило землю, як … 
Озеро виблискує на сонці, наче … 


1. Напиши твір-казку за поданим початком, придумай заголовок. 
Подружилась бджілка з фіалкою. Фіалка в полі дивилася на світ своїми радісними фіолетовими очима. А бджілка жила у вулику. Багато разів на день прилітала бджілка до фіалки - брала пилок і нектар. Раділа фіалка своїй подрузі. Та ось прилетіла бджілка, дивиться, а фіалка закрила свою квітку.... 
2. Знайди і підкресли у кожній парі речень слова, що вимовляються і пи-шуться однаково, але мають різне зна-чення, вгорі напиши, якою частиною мови вони виражені. 
а) Посієш вчасно, будеш мати рясно. 
Одна мати — вірна порада. 
б) Лід міцний, хоч гармати коти. 
Два коти в одному мішку не поми-ряться. 
3. Запиши речення, поставивши імен-ники, що в дужках, у потрібному відмі-нку. 
Мама подарувала (Ольга) нову стрі-чку. Україна славиться багатою (рос-линність). 
4. Підкресли правильні словосполу-чення. 
Вірна відповідь — правильна від-повідь; 
задавати питання — ставити пи-тання; 
ви правий — ви маєте рацію. 
5. Запиши, якими мовами розмов-ляють різні народи світу: 
українець — ... ; чех — ... ; росіянин — ... ; болгарин - ...; словак - ...; 

 
1. 3 поданих словосполучень утвори прикметники: 
багато років — ...; п'ятий поверх — ... ; 
каре око — ... ; світле волосся — .... 
2. Заміни вислови одним словом: 
Лягати разом з курми — ... ; 
Завдання виконує п'яте через деся-те — ...; 
Гості приїхали, як сніг на голову — .... 
3. Щоб добре запам'ятати порядок ві-дмінків при відмінюванні, учні склада-ють для себе примовки. 
Н. ___ 
Р. 
Д. 
3. 
0. 
М. 
Кл. 
Склади власну примовку, яка б до-помогла тобі швидко згадати порядок відмінків при відмінюванні. 
4. За даною кінцівкою склади і за-пиши оповідання. Придумай заголовок. 
...Антон допоміг Володі наздогнати пропущений матеріал. Хлопчики стали справжніми друзями. 


1. Зміни слово або добери спільноко-реневе так, щоб у коренях відбулось чергування. Склади речення з однією парою слів. 
Козак — ... ; село — ... ; друг — ... ; ска-кати — ... . 
2. Доповни порівняння влучним сло-вом. 
Мовчить, як — ... ; Почервонів, як — ... ; Здоровий, як — ...; Промок, як. — .... У наведеній групі синонімів розташуй слова за по¬рядком зростання міри якості: чудовий (3), гарний (1), прекрасний (4), красивий (2), найкрасивіший (5). 

3. Склади оповідання за поданим початком. 
Придумай заголовок. 
Жучка сумувала, її гарненький синочок Пухнастик підріс, і його віддали новому господарю. Господар у Пухнастика — добра людина, але Жучці тепер не було про кого дбати. Раптом з-за кущів почулося жалібне нявчання... 
4. Від іменників утвори прикметники й запиши їх у сполученні з іменником у чоловічому, жіночому, середньому ро-дах. 
Море — ...; мороз — ...; сонце — .... 
5. Перебудуй речення у тексті так, щоб текст складався зі спонукальних речень. 
Люблять і оберігають ліси у нашій країні. Жодного дерева не вирубують без потреби. На місці вирубаних дерев насаджують молоді ділянки. У цьому школярі мають взяти активну участь. 


1. Запиши ім'я, по батькові та прізвище п'ятьох українських письменників. 
2. Відредагуй текст, замінивши слова, що в дужках, антонімами. 
(Погано) прийнялися дерева у шкільному саду. (Лежать) (покривлені) кучеряві яблуньки, покриті ніжними листочками. Вони (голосно) шелестять, ніби (сварять) за турботу. Школярі (недбало) доглядають їх, (не поливають), (розмножують) шкідників. І ось зараз (мовчать) молоді яблуньки великого саду. 
3. Поясни значення слів. 
Купава — ... .                                                 Криця — .... 
Легіт —... .                                                     Брунатний — .... 
4. Буріме. Склади чотири рядки вірша про осінь зі словами: 
осінь дарує листочок летить 
просинь чарує струмочок дзвенить 
5. Напиши текст за поданим зачином. Добери заголовок. 
Майже в усіх народів є улюблені рослини-символи. У канадців — клен, у росіян — берізка, а в нас в Україні — … .



 Тестова робота з перевірки мовних знань і вмінь 

з теми "Речення".


1.     Речення – це ….
а) слова, записані в один рядок;
б) слова, пов`язані за змістом;
в) слова на одну тему.
2.     Визнач окличне речення за інтонацією.
а) Люби, шану, оберігай усе, що зветься Україна.
б) Котик замріяно сидів на підвіконні, задоволено примруживши очі.
в) Добре, що я маю старшого брата!
3.     Визнач основу речення. У саду співали красиві пташки.
а) Співали пісні.
б) Пташки співали.
в) Красиві пісні.
4.     Основа речення – це …
а) головні і другорядні члени речення;
б) головна думка речення;
в) підмет і присудок.
5.     Визнач основу речення. У Київській Русі перша бібліотека була заснована князем Ярославом Мудрим при Софійському соборі в 1037 році.
а) Заснована Ярославом Мудрим.
б) Заснована в Софійському соборі.
в) Бібліотека була заснована.
6.     Визнач спонукальне речення за метою висловлювання.
а) Ми ходили до бібліотеки.
б) Читайте, поповнюйте свої знання.
в) Люди перестають мислити, коли перестають читати.
7.     Однорідними називаються члени речення, що …
а) відносяться до одного і того ж слова і відповідають на одне й те саме запитання;
б) є близькими за значенням;
в) мають спільний корінь і вжиті в одному реченні.
8.     Визнач  речення з однорідними членами.
а) Кіт ловить мишей, чайка ість рибу, мухоловка – мух.
б) Білці треба на зиму грибів насушити, запастися горішками, жолудями, шишками, дупло вимостити, утеплити.
в) Сонце на гілку – білка за ним.
9.     Спиши речення, визнач його тип за метою висловлювання та за інтонацією.
Галинко, ходи на хвилинку зі мною.
Хіба ж ти не чув, що казав учитель?!
10.                        Перебудуй подані розповідні речення у спонукальні.
Ми вивчаємо історію рідного краю.
Наш клас відвідав етнографічний музей.
11.                        Пошир речення другорядними членами. Запиши. Познач основу речення.
Сніги зійшли. З`явилися хмаринки. Зійшло сонечко.
12.                        Об`єднай пари речень в одне. Для зв`язку використовуй сполучники: та, і, але, й. Утворені речення запиши. Підкресли однорідні члени речення.
У нас дуже красива природа. Є місця просто чарівні й казкові.
Ми ходили на екскурсію у ліс. Там між вербами і кущами біжить веселий струмочок.
Журавлі відлітали. Вони були впевнені, що повернуться знову.



Тестова контрольна робота з природознавства
з теми « Всесвіт і Сонячна система»

1.                 Сонце – це:
а) планета;         
б) зоря;             
в) супутник.
 2. Планети – це небесні тіла, які світяться:
а) власним світлом;         
б) світлом, відбитим від Сонця;             
в) світлом, відбитим від Землі.
3. Сонячна система знаходиться в Галактиці:
а) Велика Хмара Магеллана;      
б) Туманність Андромеди;             
в) Мала Хмара Магеллана;         
г) Чумацький шлях.
4. Земля – це:
а) планета;        
 б) зоря;             
в) супутник.
 5. Найвіддаленіша планета від Сонця:
а) Меркурій;        
б) Нептун;           
в) Земля.
6. Скупчення зірок, що тягнеться світлою смугою від півдня на північ – це:
а) Зоряний шлях;   
б) Чумацький шлях.     
7. Встанови відповідність
1
Друга планета від Сонця
Меркурій
2
Найближча до Сонця планета
Марс
3
Планет, що лежить на боці
Земля
4
Червона планета
Сатурн
5
Планета, на якій існує життя
Венера
6
Планета, що має кільця
Уран

8.Встанови відповідність




ЗЕМЛЯ
Куляста форма




СОНЦЕ
Джерело світла і тепла
Планета
Розжарене небесне тіло
Обертається навколо своєї осі
Спостерігається зміна пір року

9. Обери планети земної групи (підкресли)
Меркурій, Нептун, Уран, Венера, Сатурн, Земля, Юпітер, Марс.
10. Запиши назви сузір` їв, які ти знаєш.
11. Завдяки чому людство має сьогодні змогу досліджувати Всесвіт?
12. Завдяки чому скупчення зірок отримало назву «Молочний шлях»?


                                                   ***


Шановні батьки, пропоную Вам цікаві завдання з української мови, що допоможуть зацікавити дітей та розвинути їх творчі вміння.


ЦІКАВІ ЗАВДАННЯ
Без голосних
• Щоб зекономити місце, в одному словнику прізвища видатних людей надрукували лише приголосними літерами та Ь. Прізвища яких українських письменників надрукували у словнику?
Швчнк, Фрнк, Гнчр, Стльмх, Схмлнськй,Кцбнськй.

• Ім'я хлопчика заховано в перших звуках слів: фотоапарат, екскаватор, дім, іскра, рука. Як звали хлопчика? (Федір).

• Плутанина Утворити нові слова, використовуючи числове значення літер:

32 14
ТІЛО
(літо)
• Записати якнайбільше слів, у яких:
а)початковий звук — голосний (око, іній...);
б)не повторюється жодний голосний (весна, небо труд...);
в)є лише один голосний, що повторюється декілька разів (молоко, барабан, килим, берег, вісім...);
г)лише один приголосний, що повторюється кілька разів (біб, тато...);
д)не повторюється жоден приголосний (хата, літо...);
е)є лише м'які приголосні (тінь, сіль, рілля...);
є) є подовжені приголосні (життя, знання, Ілля...).

• Відгадати слово, добираючи замість рисочок букви на позначення приголосних звуків:
- у - а (ручка, сумка...)
- о - і (поріг, сокіл...)

• Утворити якнайбільше нових слів із букв слова магазин (низ, зима, газ, маг, гам); ведмідь (мед, мідь, дім, дід).

• Додавши дзвінкий приголосний, утворити нові слова від таких слів:
коса (р), рука (в), буква (р), вір (звір), гра (грам), лин (млин).

• Додавши глухий приголосний, утворити нові слова від таких слів:
чума (чумак), коза (козак), буря (буряк), трава (страва), гра (грак), мак
(смак), міх (сміх), лан (план), лід (плід), порт (спорт).
• Чи однакова кількість звуків у словах ясно і рясно, ящик і лящик, мию і мито! Довести своє твердження.
• Який звук може позначатися аж п'ятьма буквами? (Звук [й] може позначатися буквами я, ю, є, ї, й).
• Чи є однакові звуки у парах слів
лось — ліс, джміль — джем, чашка — лящ, гай — як, їда — сій, лак — ляк, мій — їм! Якщо є, то які саме?

• Назвати слова, які читаються однаково зліва направо і справа наліво.
(Дід, біб, вів, око, піп, зараз ...).


• Назвати слова, в яких останній звук позначається двома бук¬вами.
(Сіль, день, пень,..).

• Назвати слова, в яких два останні звуки позначаються однією літерою.
(Армія, подія, моя, ательє...).

• Як написати слово робота п'ятьма літерами? чотирма?
(Праця, труд).

• Назвати «найпасивнішу», тобто найрідше вживану букву українського алфавіту. 
(Буква ф. Звук, що позначається цією буквою, зустрічається тільки у запозичених словах).

• Назвати алфавіти, які складаються з шести літер. (Азбука, абетка).

Наскрізний алфавіт
• Записати усі літери алфавіту одна під одною. Потім пригадати і
записати слова (іменники в називному відмінку однини) так, щоб
кожна з цих літер була другою (можна третьою і т. д.):
а — балка
б — абетка
в — автор
г — ягня
• Користуючись цифровим позначенням літер в алфавіті, про читати слова:
6, 11, 3, 1, 18 (диван),
16, 12, 23, 19 (літо), (мама),
15, 21, 1, 14 (край).
Ланцюжок
• Продовжити ланцюжок слів-іменників чоловічого роду, причому кожне наступне слово має починатися зі звука, яким закінчується попереднє:
з'їзд — дим — мир — Рим ...
• До поданих загальних назв дібрати іменники — власні назви:
Письменник ... (М. Стельмах, Г. Тютюнник...).
Місто... (Одеса, Київ, Львів ...).
Річка... (Серет, Дніпро, Прип'ять ...).
Країна... (Україна, Польща, Англія ...).
Журнал ... («Малятко», «Барвінок», «Соняшник»...).

• За ключовими словами назвати професію. Визначити рід і число ключових слів: 
Учні, дошка, щоденник, школа, клас. (Вчитель).
Бинт, шприц, лікарня, укол, ліки. (Лікар).
Хліб, колос, зерно, жнива, урожай, косовиця.(Хлібороб).

• До слів — узагальнюючих назв — дібрати іменники чоловічого, жіночого і середнього роду.
Птах ... (Орел, ластівка, чаєня).
Тварина ... (Кінь, лисиця, зайченятко).

• Знайти «зайве» слово за його приналежністю до певного роду:
Дощ, острів, кінь, тінь, кущ.
Калина, родина, сумка, лелека, країна.
Вікно, село, море, життя, кутя.
• Продовжити ланцюжок іменників — власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова:
Ялта —Америка — Антон — Надія...
• Назвати числівник, який наказує. (Три). Прочитати слова:
   г 1 а    пі 2 л    ві 3 ло
   за 3 мка    пер 6    мі 100
пі 100 лет    100 янка    7 я

• Назвати займенник, що вказує на особу, яка говорить сама про себе. (Я).

• Назвати займенник, що вказує на особу чи предмет, про які розповідають.
(Він, вона, воно, вони).

• Назвати займенник, що вказує на особу, до якої звертаються. (Ви, ти).

• Який займенник складається з двох звуків, але з однієї букви? (Я).

• Назвати слово, у якому сім займенників. (Сім'я).

• Додавши до займенника першої особи одну букву, перетворити його на антонім до слова «війна». (Ми —р). Пригадати і записати загадки, прислів'я і приказки, у яких є займенники.

• Відредагувати речення, у яких неправильно вжиті займенники.
1. Я попросив товариша принести свою книжку.
2. У неділю Лариса зустрічатиме свою маму. Вона буде в червоному платті.
3.Батько помер, коли йому було п'ять років.

• Назвати одним дієсловом:
 пекти раки (червоніти), о п'ятами накивати (утекти),
 зарубати на носі (запам'ятати),
 ні пари з уст (мовчати),
 послати телеграму (телеграфувати),
 накласти штраф (оштрафувати),
 проводити репетицію (репетирувати).

• Пригадати прислів'я, у яких є дієслова.

• Поставити дієслово їсти у другу особу однини теперішнього часу. (Ти їси).
• Поставити дієслова дати, розповісти у другу особу однини майбутнього часу. (Даси, розповіси).
• Дібрати дієслова, які характеризують голоси тварин:
гуси (ґелґочуть),
півень (кукурікає),
корова (мукає),
киця (нявкає),
собака (гавкає),
лев (ричить),
порося (рохкає),
вовк (виє),
коні (іржуть).

• Чи можна за допомогою пунктуаційних знаків надати словам протилежного значення?
(Можна, коли взяти їх у лапки. Наприклад, при¬вітатися з другом — зустріти «друга»; любити морозиво «любити» ворога).

• Яке слово допомагає запитати про ознаки предмета? про те, кому він належить? 
• Як запитати про кількість предметів? про їх порядок при лічбі?
ЗАВДАННЯ- ЖАРТИ

• Змінивши один приголосний звук на інший, перетворити свійську тварину, що відзначається впертістю, у птаха. (Осел — орел).
• Що стоїть посеред Одеси? (Звук [е]).
• Чого немає у вола, а є в корови, кози, коня? (Звука [к]).
• Із назв яких двох букв можна приготувати смачну їжу? (Каша).
• Назви яких двох букв складають цілу епоху? (Ера).
• У якому слові сорок голосних? (Сорока).
• Що ми чуємо у кінці «перерви»? («Перерва» — звук [а]).
• А на початку уроку? (Звук [у]).
• За який приголосний треба сховати інший приголосний, щоб одночасно вистрілило багато рушниць чи гармат? (Залп).
• Яке слово складається із семи однакових букв? (Сім'я).
• Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче? (Пече).
• Чи можна кішку перетворити у мишку? (Можна, змінюючи щоразу один звук у наступному слові: кішка — кашка — шашка - шишка —мишка).
• Чому звук [й] називають «хитрим» звуком? (Тому що він «ховається» в літерах я, ю, є, ї.)
• Чого багато має болото, менше має озеро, ще менше — море, і зовсім не має річка? (Букв О).
• Яке слово складається з двох нот? (Доля).

• Якою голкою не пошиєш сорочки? (Голкою ялинки, їжака).
• Що падає, але ніколи не розбивається? (Температура).
• Яку річку можна зрізати ножем? (Прут).
• Яке місто ширяє над горами? (Орел).
• Яку державу влітку можна носити на голові? (Панаму).
• 3 якого крана не набереш води? (З підйомного)

ЦЕ ЦІКАВО ЗНАТИ

1. Пошук однорідних членів речення
• Тарас Шевченко — славетний український поет і художник. Він писав щиро, правдиво, чесно. Знав багато народних пісень і дуже гарно співав. Він любив кобзарів. Бандуристів. Сам грав на кобзі і скрипці. Тільки життя в нього було тяжке. Рано за¬лишився сиротою, був на засланні, в солдатах. Його думи, його пісні в Україні ніколи не забудуть. Тарас Шевченко — справжній співець свого народу.
• Антарктида розташована навколо Південного полюсу Землі. Це самий холодний материк. На ньому майже немає рослинності і тварин. Тільки в деяких районах трапляються лишайники, мохи, водорості. В Антарктиді живуть пінгвіни, буревісники. Поморники. Життя цих птахів пов'язане з океаном.
У глибоких шарах підземних вод міститься багато розчинених солей, мінералів і газів. Така вода називається мінеральною.
Завдяки брому, йоду, радону, які містяться в мінеральній воді, вона має цілющі властивості. З боліт, озер, джерел витікають маленькі струмочки. Вони течуть і, з'єднуючись з іншими струмками, утворюють ріки. Ріки вміють будувати й руйнувати. Прокладаючи собі шлях до моря, вода розмиває гори, розширює береги, захоплює і несе по дну землю й каміння.
Навколо водойм і на болотах живе видра. Довгий хвіст і перетинчасті лапи допомагають їй пірнати і плавати під водою, як риба.
2. Заміна слів однорідними членами речення за зразком
• Для лісових звірів характерне плямисте або смугасте забарвлення. (Лісовий кіт, рись, борсук, плямистий олень).
• В саду співають птахи (ластівки, чижі, солов'ї).
• Численні твори Олеся Донченка ввійшли до золотого фонду української дитячої літератури. (Романи, повісті, оповідання, казки, п'єси).
• Бабуся працювала. (Шила, вишивала, садила і вирощувала квіти, готувала їжу, прибирала в кімнаті).
• У серпні дозрівають фрукти. (Яблука, груші, сливи).
• Здавна слов'яни вживали злаки. (Жито, пшеницю, ячмінь, просо, гречку).
• Про червону калину, таку гарну, люди склали багато творів. (Пісень, легенд, розповідей, казок).
• Надійшла чудова весна. (Прекрасна, тепла, многоцвітна, пахуча...)
• В лісі ростуть дерева. (Дуби, берези, клени, ялини...)
• А скільки грибів можна знайти в лісі! (Боровиків, лисичок, підберезовиків...)
• У вересні з дерев опадає листя.
• Навесні у звірів народжуються малята.
• Без рослин не уявити життя на землі.
• 3 перших днів твого життя про тебе турбуються рідні.
• Зелені насадження наповнилися пишним щебетанням.
• Все навколо покрилося білим туманом.
• Коло річки паслися домашні тварини.
• На письмовому столі лежало шкільне приладдя.
• Андрійко виконав домашнє завдання.
• Здавна на городі поміж овочами люди висаджували квіти.
• 3 білого борошна на свята пекли пироги з різною начинкою.
• На свято мама приготувала обід.
• Діти веселяться.
• Майстер дозволив Іванкові користуватися інструментами.

3. Визначення однорідних членів речення
• У випадку нестачі корму, перенаселеності, стихійного лиха, суворої погоди в окремі періоди року тварини шукають сприятливих умов існування, нових джерел корму, можливостей для розмноження далеко за межами місць постійного життя.
• Лосі, олені, кабани здійснюють переходи на десятки і сотні кілометрів.
• В процесі еволюції звірі навчилися відрізняти рослини їстівні і неїстівні, корисні і шкідливі, отруйні та цілющі.
• 3 лісу лисиця подалася в поле, згодом вийшла на дорогу, добігла до узлісся, метнулася в кущі по сліду козулі, повернула звідти і знову пішла в поле.
• На зиму світлішає хутро рисі, білки, зайця-русака, вовка, козулі.
• Вдень летючі миші сплять у дуплах, печерах, на горищах будинків. В сутінках ловлять нічних жуків, метеликів та комарів.
• Зайченята народжуються і навесні, і влітку, і восени.
• Представники гризунів лазять по деревах, риють землю, плавають, пірнають.
• Коли журавель у доброму гуморі, він грається, витанцьовує. Кумедно стрибає, вклоняється, а його кучеряве пір'я розсипається на вітрі.
• Гойдалася берізка, слухала ласкаві вітрові слова та так і заснула.
• Біла акація в умовах забруднення повітря може рости і прикрашати вулиці, парки, сквери до 100 років, наповнюючи ароматом повітря.
• На початку літа у ставках, озерах і річках зацвітає сусак зонтичний.
• Торф утворюється при заростанні боліт, заболочених долин
і водойм мохами, вересом, осоками, комишами, очеретом, хвощами, пухівками, чагарниками і деревами.
• Харківська область межує з Луганською, Донецькою, Полтавською, Дніпропетровською областями України.
• В організмі людини міститься 400 г кухонної солі, вона входить до складу слини, шлункового соку, крові.
• Поїли хлоп'ята спочатку борщу, потім взялися за сковороду із смаженою картоплею. Запили молоком.
• Коли мама варить, то кладе в горщик і картопельку, і шматочок яловичини або свинини, і капусточку, і квасольку, і помідорчик, і петрушку, і кріп, і лавровий лист, і перчик, засмажує сальцем із цибулькою.



1 комментарий:

  1. Дорога Тетяна Леонідівна,
    Ми щіро вдячні вам за те що вихували нас на навчили:
    Читати,писати множити та ділити.
    Дякуємо вам!
    5-А

    ОтветитьУдалить