Пошук по цьому блозі

Мій досвід


Бахмутська загальноосвітня школа
І – ІІІ ступенів № 12
Бахмутської міської ради
Донецької області










Матеріали з досвіду роботи
«Розвиток творчих здібностей
учнів початкової школи
засобами інноваційних технологій»







Абрамюк Тетяна Леонідівна,
учитель початкових класів





Бахмут, 2016












Повноцінними є тільки ті знання, які дитина здобула власною активністю
Йоганн Песталоцці

Вступ

Модернізація навчально-виховного процесу на сучасному етапі сприяє формуванню та розвитку творчої особистості, спроможної повноцінно реалізуватись в житті. Одним із кроків підвищення ефективності уроків у початковій школі є впровадження разом із традиційними методами навчання інноваційних технологій.
Освіта – найпотужніша та найпотрібніша ланка повноцінного життя людини. Канула в минуле архаїчна формула «Я – вчитель, ти – учень». На противагу їй зайняла тверді позиції формула успіху «Учитель + учні = партнери».
Життя доводить, що в складних умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до використання нових ідей, задумів, нових підходів та рішень. Це людина, яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення.
Для цього їй потрібні певні навички: думати, розуміти сутність речей, аналізувати, осмислювати ідеї, шукати потрібну інформацію, тлумачити її, застосовувати за певних умов.
Саме тому для самоосвітньої роботи я обрала тему дослідження «Розвиток творчих здібностей учнів початкової школи засобами інноваційних технологій».

Василь Сухомлинський у книзі «Сто порад учителю» писав: «Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці…». Тому перед собою, як учителем я ставлю завдання – допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, бо закладене там природою. То ж виявлення розумової обдарованості  (інтелектуальної чи творчої), спеціальних здібностей у дітей, їх розвиток і реалізація є однією з актуальних проблем на сучасному  етапі розвитку педагогічної теорії та практики.
           Якщо створити умови для розвитку особистості, в школяра обов’язково розкриються здібності, закладені природою. Тому головне  своє завдання як учителя вбачаю у розкритті індивідуальних здібностей кожного школяра, бо розумію: від того, якими будуть його перші шкільні роки, залежить усе подальше навчання і майбутній життєвий шлях.  За роки педагогічної діяльності переконалася, що індивідуальні особисті якості школярів не даються від народження і не виникають просто так. Для їх розвитку потрібні спеціальні умови, що впливатимуть на позитивний емоційний стан та сприятимуть прояву розумової активності, витримки дитини.  Актуальність даного питання полягає в тому, що сьогодні вчитель повинен підтримувати розвиток пізнавальної активності, самостійності та творчих здібностей учнів; передбачати урізноманітнення навчальної та виховної діяльності; звільняти навчально - виховний процес від примусовості, абстрактності. Серед великого переліку новітніх технологій я віддаю перевагу інтерактивним формам навчання, технології розвитку критичного мислення, елементам ТРВЗ - педагогіки.
        Використовую  згадані  інноваційні технології залежно від умов роботи, рівня підготовки учнів, їхнього розвитку, психічного та фізичного стану; забезпечую формування в молодших школярів повноцінних мовленнєвих, читацьких, обчислювальних умінь і навичок, бажання і вміння вчитися, виховання особистості, спроможної до сприйняття світу.
        Моя мета — створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцеві відчути радість досягнення, усвідомлення своїх здібностей, віру у власні сили; допомогти дитині зрости в умовах успіху, дати відчути радість від здолання труднощів, допомогти зрозуміти, що задарма в житті нічого не дається, скрізь треба докласти зусиль. І тоді успіх супроводжується відчуттям радості та задоволення від діяльності, виникає почуття компетентності. Коротко кажучи, здатність дивуватися + віра у власні сили + бажання творити помножене на наполегливу працю, і буде моделлю творчого учня. 




Основна частина           

Наведу деякі прийоми створення «ситуації успіху», які використовую у своїй практиці:

1. «Лінія горизонту» — перший успіх дитини одразу підхоплюється вчителем,
пропонується повторити завдання на більш складному рівні, наче «відсуваючи»  лінію горизонту.
2. «Авансування» — вчитель в індивідуальній роботі виконує з учнем завдання, пояснюючи йому складні місця, а потім у класі дає подібне завдання, що самостійно виконується учнем, і він відчуває успіх.
3. «Радість класу» — емоційний відгук навколишніх на успіх учня класу,
констатація будь-якого, навіть незначного позитивного результату діяльності, навіювання у дитини віри в себе.
        Намагаюся, щоб кожна хвилина уроку пробуджувала у дітей бажання до пізнання, самостійного пошуку, самореалізації. Моїм вихованцям подобаються ті види навчальної діяльності, що дають їм матеріал для роздумів, можливість проявити ініціативу і самостійність, потребують розумового напруження, винахідливості та творчого підходу до розв’язання проблеми. Для розвитку творчого мислення учнів  застосовую різні типи нестандартних завдань, вправи на розвиток уміння висловлювати здогад, припущення, збагачення навчального матеріалу завданнями з логічними навантаженнями, використання цікавинок на уроках (завдання інтелектуального самовдосконалення, головоломки, задачі-жарти, ігрові вправи, тематичні загадки, ребуси, кросворди). Намагаюся розвивати дитину в цілому як особистість, навчаю її працювати творчо, вести пошукову роботу, думати і висловлювати свої думки, обґрунтовувати міркування.  Вчу дітей у своїх висловлюваннях  використовувати такі вирази: „Я вважаю"...,"На мою думку...",  „ На мій погляд...", „Я припускаю...",..." тощо. Використовую такі елементи ТРВЗ,  які впливають на  розвиток мислення та уяви. На уроках української мови використання методів ТРВЗ має значний потенціал для формування  словникового запасу учнів.  Активно впроваджую в навчальний процес  гру   "Добре-Погано",  прийоми "Навпаки", "Кола по воді", "Підзорна труба" та ін.

Метод «Емпатії» (перевтілення) передбачає ототожнювання самого себе з ким або чим-небудь, вчить дітей змінювати точку зору на звичні об'єкти за допомогою перетворення. Застосовую цей метод для розвитку фантазіі та уяви дітей.
     
Одним із улюблених методів творчої уяви учнів є різновид „мозкового штурму", синектика. За допомогою цього методу діти вчаться вільно висловлювати свої думки, поважати свою і чужу думку, набувають вміння вислуховувати товариша, не боятися помилитися і намагаються висунути якомога більше пропозицій. Наприклад, при вивченні казки Лисичка та Журавель діти обговорюють поведінку Лисички, вказують на недоліки.
      Найпростіший з методів творчого мислення - метод спроб і помилок. Вдаються до нього для розв'язання завдань, де досить перебрати один-два десятки варіантів. Використовуючи цей метод, можна пропонувати будь-які розв'язки, якими б безглуздими вони не здавались на перший погляд.  Наприклад: "Якби Дюймовочка була звичайною дівчинкою, яке було б її життя? Чи викрали б її жаби?" ... Дуже подобається дітям «Салат із казок» (Котився, котився та й зустрів Півника, який радів, що його несе вовчик на бал.) Часто використовую прийоми фантазування «збільшення-зменшення», «зміни в часі», «ділення-об'єднання».
        Також сприяє розвитку творчого мислення один із найпростіших методів – метод спроб і помилок. Сутність цього методу полягає у розв’язанні проблемного завдання через добір різноманітних варіантів вирішення. Мої вихованці  дуже люблять грати в гру “А що, коли б…” Наприклад, пропоную їм поміркувати:
1. А що, коли б ми не помили руки сьогодні перед обідом?
2. А що,  коли б  ніколи не сідало сонце?
Діти  охоче фантазують, висловлюючи найрізноманітніші пропозиції.
        Системно-функціональний аналіз забезпечує системний підхід для аналізу ситуацій та об'єктів, дозволяє знаходити зв'язки між елементами, згрупувати інформацію, отриману учнем на уроці та сформулювати висновки,   удосконалити мовленнєві навички учня, його уяву, фантазію, образне мислення.
             Отже, ТРВЗ - це складний, але цікавий процес оволодіння знаннями. Він вимагає від вчителя великої підготовки, так як уроки носять яскраво виражений діалоговий характер, а для активної участі дітей у обговоренні досліджуваного матеріалу вчитель повинен так налаштувати дітей, щоб вони самі могли знайти необхідні аргументи на захист правильної версії, тобто самостійно проаналізувати та узагальнити матеріал. 
     Впроваджуючи в навчально-виховний процес технологію розвитку критичного мислення, намагаюся перетворити кожен урок на урок спілкування, урок мислення, урок-діалог. Сам процес навчання базую на співраці, взаємонавчанні «вчитель - учень», «учень - учень». Учні з цікавістю працюють над складанням асоціативного куща, ґронуванням, складання діаграми Вена, сенкану,  читання з передбаченням,вільне письмо та інші.
       Використання сучасних інноваційних технологій інтерактивного навчання дає можливість перетворити традиційний урок на інтерактивний.  Учні засвоюють програмовий матеріал значно краще, адже інтерактивні методики розраховані на творчий процес пізнання світу, на постановку проблеми та шляхи її розв’язання, а не зубріння матеріалу. Результативність моєї роботи прослідковується в тому, що учні:
- уміють спостерігати, критично мислити, аналізувати, використовувати одержану інформацію в різних ситуаціях;
- з великим бажанням виконують творчі роботи;
- вміють співпрацювати в групах і парах, самостійно організовувати свою роботу. 
     У своїй роботі намагаюся правильно організувати життя й навчання кожної дитини з її неповторною індивідуальністю, забезпечити таке спілкування з дитиною на кожному етапі її розвитку і навчання, яке дасть максимальний ефект. Переконана, що тільки учитель, який працює творчо, може виховати творчих учнів.



                  Підсумки


                    Отже, завдяки застосування інноваційних  технологій у навчанні мої учні вчаться:  ґрунтовно аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу; навчитися слухати іншу людину, поважати альтернативну думку; моделювати і розв’язувати пізнавальні, життєві та соціальні ситуації, таким чином збагачуючи власний пізнавальний і соціальний досвід;  учитися будувати конструктивні відносини в групі, визначати своє місце в ній, уникати конфліктів, розв’язувати їх, шукати компроміси, прагнути до діалогу, знаходити спільне розв’язання проблеми; розвивати навички проектної діяльності, самостійної роботи, виконання творчих робіт тощо.  
              В процесі роботи над проблемою «Розвиток творчої особистості учня шляхом впровадження інноваційних технологій» та проаналізувавши новітні педагогічні технології, які найбільш сприяють покращенню якості математичної освіті, я прийшла до висновку, що необхідно вивчати і застосовувати в практиці те, що відповідає потребам сьогодення та сприяє реалізації творчого потенціалу особистості в життєвій перспективі.
             Використання на уроках інноваційних технологій сприяє професійному зростанню вчителя, змінює атмосферу на уроці, активізує роботу учнів, і як наслідок, покращується якість набутих знань. Звичайно, інновації потребують багато часу для підготовки вчителя, але отриманий результат того вартий. 


Література                  Василь Сухомлинський «Сто порад учителеві».
 О.Пометун, Л.Пироженко “Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання”, Київ «Видавництво А.С.К.», 2004- 192 с.
Капіносов А.М. Основи технології навчання. – Харків: видавнича група  « Основа», 2006 – 140с.Лізінський В.М. Прийоми та форми в навчальній діяльності. – Харків: Видавництво «Ранок», 2004. – 158с.І.С.Маркова Інтерактивні технології на уроках математики. – Харків. Вид. гр. «Основа». 2007 рік.«Державний стандарт базової і повної середньої освіти».П. Матвієнко. Нові педагогічні технології для учнів та вчителів. Все для вчителя – 1999 - № 6.
Н. Кінащук. Технологія розвитку критичного мислення на уроках математики. Математична газета – 2007 - № 11-12 .М. Ігнатенко. Сучасні освітні технології. Математика в школі – 2003 - № 4 – 5.Журнал «Математика в школах України». Спецвипуск. Урок математики в сучасних технологіях – 2007- № 13-14.В. Волканова. Сучасні технології навчання. Директор школи – 2007 - № 37 с.3.О.М. Пєхота. Освітні технології. Київ «Видавництво А.С.К.» 2003 – с. 256 




Комментариев нет:

Отправить комментарий